Temel haliyle kuryelik hayatın her anında kullanıma açıktır. Ancak özellikle İstanbul’da kurye hizmeti daha çok kurumsal hayatın kullanımına hitap etmekteydi. Eskiden kargo şirketlerinin bir teslimatı yapması bu kadar kısa sürmüyordu. Kurumsal hayatın getirdiği hızlı yaşama ayak uydurmak gerektiğinden, şirketler arası gönderi akışını sağlamak için kurye hizmeti kullanılıyordu. Bunun yanında yine sektöre bağlı olarak yaşanan aciliyet de kurye ihtiyacının kurumsal hayatta daha yaygın olmasının en önemli sebebiydi.

Öte yandan gündelik hayatta kurye ihtiyacı çok daha azdı. Günümüzle karşılaştıracak olursak, her mahallede manav, bakkal, market vardı, aradığımız her şey birkaç adımlık mesafedeydi. Üstelik gündelik hayatın aciliyeti de yoktu. Halkın bildiği “kuryelik” aslında paket servisi ve kargoculuktan ibaretti, yani halk gerçekten kuryeliğin ne olduğunu bilmiyordu. Dolayısıyla motorlu teslimat yapan herkese kurye denilmesi gibi bir algı oluşmuştu. Paket servis elemanlarının halk arasında kurye olarak bilinmesinin sebebi aslında bu yanlış anlaşılmadır. Maalesef yıllarca oturmuş bu algıyı değiştirmek çok zor.

Pandeminin de etkisiyle bu durum son 5 yılda biraz şekil değiştirdi. Teknoloji geliştikçe, günlük hayat çok daha hızlı ve aceleci bir hal almaya başladı. Fast food sektörünün sipariş etme sistemi, online alışverişin yaygınlaşması, sonrasında pandeminin gerektirdiği şartlara ayak uydurma çabası içine giren tüm firmaların online satış sistemini benimsemesi ile paket servis hizmeti günlük hayatımızın büyük bir parçası haline geldi. Bu ani artış halkın kuryeleri tanıma ve kullanma oranını da etkilemiş oldu. Acil ve öncelikli görülen işler için halkın kurye kullanımına çok sık rastlar olduk. Tabi ki halkın paket servis hizmetinden yararlanma oranıyla bir değil ancak bu gelişmeler kurye hizmetini çok yaygın hale getirdi.

Başka etkenleri görelim

Diğer bir etken ise butik ve freelance çalışma sisteminin yaygınlaşmasıdır. Kendi işinin patronu olma akımı özellikle pandemi döneminde tüm dünyayı etkisi altına aldı. Öyle ki insanlar büyük firmalardan çıkış yapıp kendi küçük işletmelerini açtılar. Evine katkıda bulunmak isteyen ev hanımları ağırlıkta olmaktadır. Kendini kurumsal hayatta bulamayan herkes kendi küçük işletmesini açmaktadır. Bu da bireysel gönderilerin artmasına büyük katkı sağladı.

Kısacası, pandeminin de etkisiyle günlük hayatta her şey taşınmaktaydı. Evrak işlerinden hediyelere, aklınıza gelebilecek her türlü gönderi için kuryelerin kullanımı artmıştır.